PM

Jak zostać kierownikiem projektu

Bycie kierownikiem projektu to jest coś. Dla jednych to nowe wyzwanie, inni widza w tym prestiż a dla innych to kolejny krok rozwoju zawodowego. Jak wiec zostać kierownikiem projektu?Uważam, ze niemożliwym jest to by zostać kierownikiem projektu na początku swojej drogi zawodowej. Głownie dlatego, ze na początku kariery nikt nie posiada odpowiedniego doświadczenia. Bycie kierownikiem oznacza, ze umiesz kierować ludźmi i ich praca. Jak wiec kierować innymi, gdy samemu nie zrealizowało się konkretnych prac i nie ma się wymaganego doświadczenie. Nie chodzi tu o „frycowe” a zwykle zrozumienie branży, nauczenie się zarządzania swoim czasem oraz samoorganizacja. Dobrze, żeby do procesu zarządzania projektami podejść ewolucyjne tj. krok po kroku.Na początek warto się sprawdzić w kierowaniu kilkuosobowym zespołem, który działa operacyjnie i ma określony zakres obowiązków. Nauczysz się jak kontrolować zadania, jak je dzielić miedzy zespół oraz sprawdzać ich wykonanie. Pojawia się na pewno trudne momenty takie jak konflikty w zespole, zapalona praca i konieczność zmobilizowania zespołu do nadrobienia zaległości. Nie sposób przewidzieć wszystkie wyzwania. Jednak jeżeli sobie z nimi poradzisz to już dobry start. W tym czasie koniecznie zainwestuj w rozwój takich kompetencji jak:

  • zarządzanie czasem (metodyka GTD, metoda A/B, metoda karteczki i wykreślania zadań zrealizowanych, czy praca z kalendarzem)- umiejętności miękkie
  • musisz nauczyć się rozmawiać z ludźmi, rozumieć co chcą powiedzieć, co chcą osiągnąć i co ich motywuje – polecam Robert Cialdini – „Wywieranie wpływu na ludzi”, Jeffrey Gitomer „Czerwona książeczka sprzedawcy”
  • biznes, prowadzenie biznesu – chodzi mi tu o pewne podstawy ekonomii (jak skończyłeś studia ekonomiczne to to na pewno juz wiesz) przychody, koszty, prosty rachunek opłacalności. Musisz to rozumieć i samemu umieć policzyć i pokojarzyć pewne fakty
  • zarządzanie zespołem – to pierwszy krok do podejmowania poważniejszych wyzwań jak prowadzenie projektów- sztuka tworzenia i prowadzenia prezentacji
  • musisz nauczyć się analizować dane, zbierać je w sposób przystępny tak byś był zrozumiany.
  • poznanie metodyk swiata IT. Wszystkie te hasła musisz rozumieć: agile methodologies, lean management, SCRUM, ITIL, SLA, KPI, Test Driven Development, Test Case, Test Scenario, Bug tracking system, Services Agreement etc.
  • jasno określony cel – zastanów sie co jest Twoim celem i do czego dążysz, bez celu nie będziesz zdeterminowany.
  • W międzyczasie powinieneś przeczytać kilka książek o zarządzaniu projektami. Nie mówię tu o podręcznikach (PMBoK) ale o książkach, gdzie jest zawarta ogólna wiedza o zarządzaniu projektami. Zapewniam Ci, ze po przeczytaniu 3 pozycji kolejne nie bedą potrzebne. Ten czas budowy wiedzy ogólnej pomoże Ci zrozumieć i przemyśleć umiejętności, które posiadasz i te które będą Ci jeszcze potrzebne.
  • Następnie warto wybrać się na kurs. Ja polecam solidny kurs przygotowujący do PMP (PMI). Kurs pozwoli Ci zdobyć nowa wiedzę i uporządkować to co do tej pory znaleźć hasłowo.
  • Równocześnie w ramach pracy warto porozmawiać z przełożonym na temat możliwości objęcia obowiązków. Nie musisz być kierownikiem projektu. Nawet lepiej, żebyś na początku pod okiem kierownika projektu dostał odpowiedzialnościowo obszar, za który będziesz odpowiadał. Może to być obszar funkcjonalny systemu IT, rozszerzenia do tworzonego systemu. Na tym etapie zobaczysz od podszewki na czym polega praca kierownika projektu praz za co odpowiadasz.
  • Kolejnym krokiem to objęcie samodzielnej roli. PM’a. Na początek nie ma się co porywać na projekty o dużej skali. Zapewniam Cię, ze w takim przypadku ilość stresu może Cię przerosnąć. W przypadku projektów związanych z wytwarzaniem oprogramowania sugerowałby na początku projekt o wielkości do 1500 osobodni (czysty development). To wyzwanie na miarę kogoś kto zaczyna i jest w stanie sobie poradzić i mieć prawdziwa satysfakcję. Potem będą większe projekty, większe zespoły oraz komplikacja projektu będzie rosła. Jak mawiają wprawa czyni mistrzem. Potrzeba czasu i dużo pracy, żeby budować kompetencje i moc realizować co raz to większe projekty.
  • Z literatury, która mogę polecić wymieniły. Jeszcze następujące pozycje:- Napoleon Hill
    • „Prawa sukcesu” – 4 Tomkowi wydanie szalenie interesującego człowieka. Na zlecenie Carnagiego sformułował prawa sukcesu poprzez wywiady z najbogatszymi Amerykanami początku XX wieku.
    • Serię książeczek autorstwa `Jeffreya Gitomera: czerwona, żółta, turkusowa etc.
    • Covey Stephen – „7 nawyków skutecznego działania” – trening tego jak być skutecznym i jak tą cechę rozwijać
    • Allen David – ” Getting Things Done” – książka o metodyce GTD, którą napisał sam jej twórca
    • Goleman Daniel – „Inteligencja Emocjonalna”
    • Gallo Carmine – „Steve Jobs: Sztuka prezentacji. Jak świetnie wypaść przed każdą publicznością”
    • A. Załazińska, M. Rusinek – „Retoryka Codzienna – Poradnik Nie Tylko Językowy”
    • Brian Tracy – „Psychologia sprzedaży”

Category: PM
Post Created 7

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

Begin typing your search above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top