Fliper do gier Arcade – część 2 elektronika

Wstawić po

Z racji złożoności tego projektu opis podzieliłem na części:\

  1. Fliper do gier Arcade – część 1 konstrukcja drewniana
  2. Fliper do gier Arcade – elektronika – ten wpis

To drugi wpis na temat tego jak zbudowałem własny fliper do gier retro. Po skonstruowaniu obudowy czas na zajęcie się elektroniką i oprogramowaniem. Jak już wcześniej pisałem zdecydowałem się na raspberry PI B+ wraz z dedykowana dla flipperów dystrybucja Retro PI. Za urządzenia sterujące wybrałem dwa elementy

  • Joystick i przyciski z Subway – do kupienia na alliexpres lub podobnych. Ceny od polskich sprzedawców są nieprzyzwoicie wysokie
  • Klawiatura bluetooth. Jedna miałem w domu. Postanowiłem ją uzyc, aby móc szybciej działać i ułatwić sobie pracę

Instalacja

Rozpocząłem od zainstalowania na malince dystrybucji Retro PI (link do oficjalnej strony projektu). Zadanie jest proste więc nie będę go tutaj opisywał. Pełna instrukcja instalacji. Po zainstalowaniu podpiąłem malinkę do monitora oraz bezprzewodową klawiaturę. Wszystko wystartowało bez problemów.

Pierwsze gry

Najbardziej interesującymi mnie grami były gry MAME, czyli Multiple Arcade Machine Emulator. Możesz się zdziwić, bo po zainstalowaniu Retro PI nie będziesz mógł w nic zagrać. Sama dystrybucja nie zawiera żadnej gry. Wynika to z faktu praw autorskich do gier. Do emulatora gry trzeba pobrać i wgrać na urządzenie. Ja wybrałem opcje wgrywania przez USB. W tym celu musisz przygotować pamięć USB i utworzyć na niej odpowiedni katalog

Następnie pamięć wkładasz do malinki i ona automatycznie w katalogu tworzy kolejne potrzebne katalogi. W ten sposób określone zostaje dokładne miejsce wgrania gry. Gry na konsole obudowana jest w tzw. ROM’y. ROM (Read Only Memmory) to zapis gry.

Jest kilka źródeł skąd można pobrać ROM’y. Oto krótka lista

  • https://romsmode.com/
  • https://romsmania.cc/
  • https://emulator.games/

Tutaj muszę cię trochę zmartwić. Nie każdy pobrany ROM będzie działał. Znalezienie tych wlaściwych, działających zajmuje trochę czasu. Proces wygląda mniej więcej następująco. Szukasz ROM, pobierasz go, zapisujesz na USB. Potem USB wkładasz do malinki, która sama odczytuje pliki i wgrywa sobie na kartę SD (lub inny nośnik, jeżeli takowy podłączyłem do urządzenia). Kolejny krok to uruchomienie danego emulatora i próba uruchomienia. Gdy wszystko się uda pojawi się odpowiednia gra i będziesz mógł w nią zagrać.

Jeżeli masz podłączona klawiaturę to warto wiedzieć o kilku klawiszach, którymi.mozna sterować:

  • Klawisz 1 i 2 – start gracza pierwszego lub drugiego
  • Klawisz 5 i 6 – wrzuć monetę
  • Klawisz P – pauza
  • Klawisze strzałek – odpowiednik joysticka, służą do poruszania się
  • prawy shift – wybranie

Pełna lista domyślnych przypisań klawiatury

Po pierwszym uruchomieniu gier ciężko mi było zabrać się dalej za mój projekt. Musiałem się trochę odkuć i nadrobić zaległości.

Podłączenie joysticków i przycisków

Zakupiony przeze mnie zestaw jest bajecznie prosty. Składa się z joysticków, przycisków, kontrolera na USB. poniżej ogólny rysunek układu.

Dokładniejsze połączenie na kontrolerze:

Ja użyłem złączy od 1-8, czyli dwa przyciski kontrolne plus 6 przycisków akcji. Moje przyciski mają podświetlenie LED, które wymagają podłączenia do zasilania do płytki i połączenia przycisków szeregowo. Złożenie i podłączenie całości wymagało chwili pracy i cierpliwości. Miałem problem przy.montazu z odnalezieniem biegunów plus i minus do podświetlenia. Po pierwszym podłączeniu świeciła mi połowa przycisków. Naprawienie bylo proste bo wymagało dla nieświecąca przycisków zamiany biegunów.

Z podłączeniem joysticków miałem też maly kłopot, bo pomyliłem się z kierunkami i musiałem odkręcić i zakręcić jeszcze raz.

Po podłączeniu całości do wykonania w RetroPi pozostało przypisanie przycisków do odpowiednich akcji. Tutaj samo GUI konsoli nie jest przyjazne, bo za jednym razem można przypisać przyciski dla jednego gracza. Najpierw trzeba przypisać ruchy joysticka oraz przyciski dla pierwszego kontrolera i potem wejść w opcje przypisania drugi raz i zrobić to samo dla drugiego kontrolera.

Z rzeczy, na które możesz natrafić przy tej części projektu jest zgodność kabla HDMI z DVI. Miałem problem, który obawiał się tym, że po podłączeniu malinki do monitora po kablu HDMI, ale do monitora po złączce HDMI-DVI ekran wogole nic nie wyświetlał. Jest na specjalne ustawienie. Do rozwiązania problemu polecam dokumentację:

Zmieniłem jedną linijkę w konfiguracji:
hdmi_mode=4

Przy okazji tego problemu dowiedziałem sie jak wiele jest specyfikacji DVI.

Link do opisu DVI wg wikipedia

żródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Po podłączeniu elektroniki fliper jest praktycznie gotowy. Jako ostatnie prace podkeliłem wszystkie kable keljem na gorąco. Potem przykręciłem tył obudowy. Sam fliper stoi u mnie na szafce, którą sam zbudowałem.

Post Created 7

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

Begin typing your search above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top